W BDO często mamy do czynienia z sytuacją, w której widzimy np. dwa wpisy na KEO dla danej KPO. Przyczyny tego są różne i czasem faktycznie na KEO mamy dwa wpisy, a czasem... widzimy jeden wpis dwa razy.
I. Mamy faktycznie dwa wpisy do tej samej KPO (oraz wszędzie analogicznie KPOK). Jakie są tego przyczyny?
1. Pierwszą przyczyna to błąd w BDO, który czasami pokazuje daną KPO jako niewykorzystaną na ewidencji.
W BDO na KEO w zakładce "Przyjęte" wybieramy "Nowy wpis", zaznaczamy opcję na podstawie KPO i pojawia się okno z wyborem KPO:
Tutaj BDO podpowiada błędnie, że dana KPO nie jest umieszczona na ewidencji, nieświadomie tworzymy drugi wpis na KEO.
Taka sytuacja statystycznie występuje dla około 2% KPO i niestety do tej pory nie została naprawiona.
Takie podwójne wpisy w KPO możemy zaobserwować w programie, gdy pobierzemy ewidencję, którą prowadziliśmy ręcznie w BDO.
Można skorzystać z opcji usunięcia powielonych wpisów i po problemie.
2. Drugą przyczyną powielonych w BDO wpisów może być nieodpowiednie wykorzystanie programu. Zaczynamy pracę z programem, mamy już wpisy na KEO w BDO, ale ich nie pobraliśmy do programu. W takiej sytuacji program pozwoli wysłać do BDO wpisy na KEO (przyjęcie, przekazanie) z KPO, które już wpis mają wykonany.
Pamiętajmy - gdy zaczynamy pracę z programem, to należy pobrać KPO oraz wpisy na wszystkich KEO!
II. Duble pozorne, czyli grzech główny BDO - niepoprawne stronicowanie wyników!
Temat bardzo ważny, który ma różne konsekwencje.
Stronicowanie wyników, czyli sytuacja, w której mamy więcej niż 50 pozycji w tabeli. Pojawia się opcja przełączania pomiędzy stronami wyników.
Dla uproszczenia w poniższym wyjaśnieniu przyjmujemy, że na jednej stronie mamy 5 wyników. Wprowadzamy 10 pozycji, czyli zajmą dokładnie 2 strony. Wydaje się, że niezależnie od sortowania w tabeli zawsze powinniśmy zobaczyć na jednej stronie 5 wyników, a na drugiej 5 pozostałych.
Oczywiste? Nie w BDO!
Część wpisów możemy zobaczyć ponownie (tutaj A4), a części nie zobaczymy wcale (A7). Jeśli chcemy znaleźć zagubiony wpis A7, to możemy np. posortować po innej kolumnie, może się uda. Tylko że my musimy wiedzieć, że czegoś szukamy. Musimy wiedzieć, że inne posortowanie danych może pomóc.
Jest to odpowiedź na pytanie, dlaczego widzimy podwójnie wpisy na ewidencji, albo dlaczego nie możemy znaleźć KPO (mamy nawet wydruk, a nie widzimy KPO w systemie).
Czy sami możemy zweryfikować, że widzimy 2 razy dokładnie ten sam wpis? Tak, sprawdzając identyfikator w pasku adresu - wchodząc e edycję z rónych stron wyników widzimy ten sam identyfikator:
Powyższy błąd dotyczy WSZYSTKICH wyników w BDO, czy przeglądamy to ręcznie na stronie, czy też my pobieramy dane z poziomu API. (Będąc precyzyjnym, jedynie wyniki KPO posortowane według numeru działają w BDO poprawnie).
Jaka jest skala problemu? Trudno oszacować. U jednego klienta pobranie tego samego rodzaju danych (5000 pozycji) z takim samym sortowaniem działa bezbłędnie, u drugiego zabraknie 3 pozycji, a u jeszcze innego 1000 (tak, z takimi sytuacjami też mamy do czynienia). Im więcej danych, tym ryzyko błędu jest większe.
Czy może być gorzej? Niestety tak. To co raz pobraliśmy (np. strona 2 z 50 wynikami, posortowana malejąco po dacie), po chwili może zwrócić inny wynik (oczywiście żadne dane w międzyczasie nie zostały zmienione, dodane itp.).
Co stoi za przyczyną tych problemów? Prawdopodobnie różne konfiguracje serwerów, które obsługują BDO. Raz zapytanie trafi na jeden serwer, po chwili na inny.
Co w takiej sytuacji możemy zrobić? Przeglądając stronę BDO niewiele. Nie da się na pierwszy rzut oka stwierdzić, że wszystko jest w porządku.
Pomocą może być program, który jest w stanie przeanalizować otrzymane wyniki i stwierdzić, że pewnych danych brakuje, a niektóre przyszły dwukrotnie.
Od wersji 5.2.5.1 program we wszystkich miejscach kontroluje i informuje o niepoprawnych wynikach otrzymanych z BDO. Przed tym jednak często podejmuje próbę pobrania danych za pomocą innego sortowania, aby sumarycznie otrzymać kompletny wynik. Jeśli i to zawiedzie, to użytkownik otrzyma informację np. jak poniżej:
W takiej sytuacji, prosimy o kontakt z naszym biurem, spróbujemy usprawnić pobieranie danych (przez dodanie kolejnego sortowania, o ile jest dostępne).
Konsekwencje powyższych problemów mogą być bardziej odczuwalne niż sądzimy. Ostatni przykład naszego klienta - ma wiele kodów odpadów na sprawozdaniu i dane są stronicowane (miał 2 strony wyników). Po dokonaniu korekty w zupełnie innym dziale, dane z jednej tabeli w kilku pozycjach pozornie się powieliły, a kilu pozycji już nie widać. Urzędnik weryfikujący sprawozdanie jest dotknięty tym samym problemem - przesłał sprawozdanie do ponownej korekty z prośbą o poprawienie danych. Niestety w tej tabeli nie ma możliwości posortowania danych po innej kolumnie, opcja jest nieaktywna. Proszę spróbować wyjaśnić ten problem urzędnikowi lub otrzymać pomoc z BDO.
Mamy też dobrą wiadomość! Jeśli prowadzimy od początku roku ewidencję w programie, to nie musimy się martwić zwracanymi przez BDO wynikami (my wysyłamy dane, a nie pobieramy). Problem pojawia się, gdy faktycznie musimy dane pobrać z BDO, np. startując pracę z programem.
+ 48 530 810 682
Chcesz sprawdzić czy program Eko-Soft sprawdzi się w Twojej firmie?
Pobierz i przetestuj bezpłatnie!
+ 48 (61) 307 18 95
Programy
Zaufali nam
© 2019 Eko-Soft. Wszelkie prawa zastrzeżone
ul. J. Słowackiego 38A/15,
60-825 Poznań
tel. 61 307 18 95
Eko-Soft Maciej Korpik
NIP: 618-199-29-06
e-mail: [email protected]
Nr konta: 45 1940 1076 3073 2494 0000 0000